Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
Tytuł
La vague polonaise : migracje artystów i wędrówki dzieł sztuki nad Sekwanę w czasach żelaznej kurtyny (lata 1955-1969)
ISBN
978-83-227-9375-6 (oprawa twarda)
Wydawnictwo
Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej,
Informacje dodatkowe
Bibliografia, netografia na stronach 329-344. Indeks. Bibliografia, netografia na stronach 329-344. Indeks.
Streszczenia w języku angielskim i francuskim. Streszczenia w języku angielskim i francuskim.
Hasła przedmiotowe
Lambert, Jean-Clarence (1930- )
Fangor, Wojciech (1922-2015)
Herbert, Zbigniew (1924-1998)
Czapski, Józef (1896-1993)
Abakanowicz, Magdalena (1930-2017)
Szapocznikow, Alina (1926-1973)
Lebenstein, Jan (1930-1999)
Dominik, Tadeusz (1928-2014)
Ślesińska, Alina (1922-1994)
Kongres Krytyki Sztuki (1960)
Streszczenie
Książka wpisuje się w nurt badań nad szeroko pojętymi polsko-francuskimi zależnościami kulturowymi i relacjami artystycznymi. W planie szczegółowym podej-uje analizę bezprecedensowego po II wojnie światowej przepływu – będącego następstwem politycznej odwilży – dzieł sztuki, wystaw i samych artystów polskich nad Sekwanę, który w „stolicy sztuki” postrzegany był jako la vague polonaise – polska fala. [ze strony wydawnictwa]
Książka wpisuje się w nurt badań nad szeroko pojętymi polsko-francuskimi zależnościami kulturowymi i relacjami artystycznymi. W planie szczegółowym podej-uje analizę bezprecedensowego po II wojnie światowej przepływu – będącego następstwem politycznej odwilży – dzieł sztuki, wystaw i samych artystów polskich nad Sekwanę, który w „stolicy sztuki” postrzegany był jako la vague polonaise – polska fala. [ze strony wydawnictwa] Przyjazdy francuskich krytyków sztuki do Warszawy, m.in Jeana-Clarence'a Lamberta i Pierre'a Restany'ego. Kongres Krytyki Sztuki wrzesień, 1960), `wizyty artystów do Warszawy (s. 176-177).
Licznie wzmiankowane francuskie (gł. paryskie) wystawy polskich artystów, wśród nich związani z Warszawą Józef Czapski, Tadeusz Dominik, Jan Lebenstein, Wojciech Fangor, Alina Ślesińska, Alina Szapocznikow, Magdalena Abakanowicz. Paryskie kontakty Zbigniewa Herberta w l. 60. XX w. M.in : S. 133-140 : Polacy na Biennale de Paris (1959). Dotyczy m.in. Tadeusza Dominika (wystawa malarstwa w paryskiej Galerie Lambert 4.05-1.06.1959 (s. 129-133), Jana Lebensteina i kilku innych młodych artystów z Warszawy na I Biennale de Paris w październiku 1959 r. (s. 133-150) ; Wystawy Wojciecha Fangora 1964 (s. 224, fot.), Aliny Szapocznikow i in.
Polsko-francuskie relacje artystyczne.
245
%a La vague polonaise :
%b migracje artystów i wędrówki dzieł sztuki nad Sekwanę w czasach żelaznej kurtyny (lata 1955-1969) /
260
%a Lublin :
%b Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej,
%c 2020.
300
%a 380 stron :
%b faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ;%b faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ;
%c 25 cm.
504
%a Bibliografia, netografia na stronach 329-344. Indeks.%a Bibliografia, netografia na stronach 329-344. Indeks.
520
%a Książka wpisuje się w nurt badań nad szeroko pojętymi polsko-francuskimi zależnościami kulturowymi i relacjami artystycznymi. W planie szczegółowym podej-uje analizę bezprecedensowego po II wojnie światowej przepływu – będącego następstwem politycznej odwilży – dzieł sztuki, wystaw i samych artystów polskich nad Sekwanę, który w „stolicy sztuki” postrzegany był jako la vague polonaise – polska fala. [ze strony wydawnictwa]
520
%a Książka wpisuje się w nurt badań nad szeroko pojętymi polsko-francuskimi zależnościami kulturowymi i relacjami artystycznymi. W planie szczegółowym podej-uje analizę bezprecedensowego po II wojnie światowej przepływu – będącego następstwem politycznej odwilży – dzieł sztuki, wystaw i samych artystów polskich nad Sekwanę, który w „stolicy sztuki” postrzegany był jako la vague polonaise – polska fala. [ze strony wydawnictwa]%a Przyjazdy francuskich krytyków sztuki do Warszawy, m.in Jeana-Clarence'a Lamberta i Pierre'a Restany'ego. Kongres Krytyki Sztuki wrzesień, 1960), `wizyty artystów do Warszawy (s. 176-177).
520
%a Licznie wzmiankowane francuskie (gł. paryskie) wystawy polskich artystów, wśród nich związani z Warszawą Józef Czapski, Tadeusz Dominik, Jan Lebenstein, Wojciech Fangor, Alina Ślesińska, Alina Szapocznikow, Magdalena Abakanowicz. Paryskie kontakty Zbigniewa Herberta w l. 60. XX w. M.in : S. 133-140 : Polacy na Biennale de Paris (1959). Dotyczy m.in. Tadeusza Dominika (wystawa malarstwa w paryskiej Galerie Lambert 4.05-1.06.1959 (s. 129-133), Jana Lebensteina i kilku innych młodych artystów z Warszawy na I Biennale de Paris w październiku 1959 r. (s. 133-150) ; Wystawy Wojciecha Fangora 1964 (s. 224, fot.), Aliny Szapocznikow i in.
520
%a Polsko-francuskie relacje artystyczne.
546
%a Streszczenia w języku angielskim i francuskim.%a Streszczenia w języku angielskim i francuskim.
600
%a Lambert, Jean-Clarence
%d (1930- )
600
%a Fangor, Wojciech
%d (1922-2015)
600
%a Herbert, Zbigniew
%d (1924-1998)
600
%a Czapski, Józef
%d (1896-1993)
600
%a Abakanowicz, Magdalena
%d (1930-2017)
600
%a Szapocznikow, Alina
%d (1926-1973)
600
%a Restany, Pierre
%d (1930- )
600
%a Lebenstein, Jan
%d (1930-1999)
600
%a Dominik, Tadeusz
%d (1928-2014)
600
%a Ślesińska, Alina
%d (1922-1994)
611
%a Kongres Krytyki Sztuki (1960)
611
%a Biennale de Paris (1959)
710
%a Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
920
%a 978-83-227-9375-6 (oprawa twarda)