Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Tytuł
Ikona : eseje o sztuce Mariny Abramović
Wydawnictwo
Wydawnictwo Naukowe UAM,
Seria
Badania Interdyscyplinarne / Uniwersytet im. Adama
Mickiewicza w Poznaniu, nr 54
Hasła przedmiotowe
Abramović, Marina (1946- )
Informacje dodatkowe
Bibliografia, netografia na stronach 166-170. Indeks.
Finansowanie: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
Streszczenie w języku angielskim.
Streszczenie
Na autobiografię Mariny Abramović można spojrzeć jak na dynamiczny, płynny i otwarty ikonostas. Wizualność poszczególnych ikon wykreowanych przez artystkę cyrkuluje w systemie medialnego zapośredniczenia, którego elementem jest nasza percepcja. Ikony skonstruowane przez Abramović nie odsyłają jednak do absolutu teologicznego, transcendentnej boskości, ale do absolutu cybernetycznego, który realizuje się w mechanizmie sprzężenia zwrotnego. Różnorodne pod względem czasoprzestrzennym ikony tworzone przez Abramović dążą do skomponowania struktury ikonostasu, będącego w ciągłym stanie metamorfozy i transformacji. Jest on złożony z fragmentów: działań, obrazów, wspomnień, historii, zawsze jednak oznaczonych przez indywidualną wrażliwość artystki.
W książce opisany został nie tylko fenomen twórczości pionierki sztuki performansu (i jej popularności), jej twórczość stanowi także pryzmat umożliwiający zanalizowanie procesów, którym podlegała sztuka performansu w swojej już pięćdziesięcioletniej historii. Interesujące jest to, jak bardzo performans stał się głęboką strukturą współczesnej kultury, jak jego strategie i narracje w sposób nieuświadomiony powielane są w różnych formach we współczesnej kulturze medialnej. [ze strony wydawnictwa]
245
%a Ikona :
%b eseje o sztuce Mariny Abramović /
260
%a Poznań :
%b Wydawnictwo Naukowe UAM,
%c 2020.
300
%a 176 stron :
%b fotografie, ilustracje ;
%c 21 cm.
490
%a Badania Interdyscyplinarne / Uniwersytet im. Adama
Mickiewicza w Poznaniu,
%v nr 54
%x 1895-376X ;
504
%a Bibliografia, netografia na stronach 166-170. Indeks.
520
%a Na autobiografię Mariny Abramović można spojrzeć jak na dynamiczny, płynny i otwarty ikonostas. Wizualność poszczególnych ikon wykreowanych przez artystkę cyrkuluje w systemie medialnego zapośredniczenia, którego elementem jest nasza percepcja. Ikony skonstruowane przez Abramović nie odsyłają jednak do absolutu teologicznego, transcendentnej boskości, ale do absolutu cybernetycznego, który realizuje się w mechanizmie sprzężenia zwrotnego. Różnorodne pod względem czasoprzestrzennym ikony tworzone przez Abramović dążą do skomponowania struktury ikonostasu, będącego w ciągłym stanie metamorfozy i transformacji. Jest on złożony z fragmentów: działań, obrazów, wspomnień, historii, zawsze jednak oznaczonych przez indywidualną wrażliwość artystki.
W książce opisany został nie tylko fenomen twórczości pionierki sztuki performansu (i jej popularności), jej twórczość stanowi także pryzmat umożliwiający zanalizowanie procesów, którym podlegała sztuka performansu w swojej już pięćdziesięcioletniej historii. Interesujące jest to, jak bardzo performans stał się głęboką strukturą współczesnej kultury, jak jego strategie i narracje w sposób nieuświadomiony powielane są w różnych formach we współczesnej kulturze medialnej. [ze strony wydawnictwa]
536
%a Finansowanie: Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)
546
%a Streszczenie w języku angielskim.
600
%a Abramović, Marina
%d (1946- )
710
%a Wydawnictwo Naukowe Wydziału Nauk Społecznych (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza ; Poznań)