okładka

Pozostaje performans

Schneider, Rebecca, Borowski, Mateusz Tłumaczenie, Sugiera, Małgorzata Tłumaczenie, Księgarnia Akademicka (Kraków)

Rok wydania: 2020.

Czas, Fotografie, Performance, Rekonstrukcje historyczne (widowiska), Sztuka, Teatr, Opracowanie, 1901-2000, 1945-1989, 1989-2000, 2001-

dostępne:

1 z 1

Autor
Schneider, Rebecca
Borowski, Mateusz Tłumaczenie
Sugiera, Małgorzata Tłumaczenie
Księgarnia Akademicka (Kraków)
Tytuł
Pozostaje performans
ISBN
978-83-8138-165-9 (oprawa miękka)
978-83-8138-295-3 (PDF)
Miejsce wydania
Kraków :
Wydawnictwo
Wydawnictwo Księgarnia Akademicka,
Rok wydania
2020.
Objętość
401, [7] stron, [8] stron tablic :
Rozmiary
21 cm.
Seria
Interpretacje ; 86 86
UKD
7.038.53
7.01
Hasła przedmiotowe
Czas
Fotografie
Performance
Rekonstrukcje historyczne (widowiska)
Sztuka
Teatr
Opracowanie
1901-2000
1945-1989
1989-2000
2001-
Informacje dodatkowe
Bibliografia na stronach 365-390. Indeks. Bibliografia na stronach 365-390. Indeks.
Streszczenie
Poszłam na wojnę secesyjną. Nie wybrałam się jednak do archiwum, choć to najbardziej wskazana droga dla badacza, którego zajmuje historia. Zainteresowana powrotami historii w teatrze, poszłam przyjrzeć się bitwom, wystawianym w ponowionym czasie, wykoślawionym niczym kość wyłamana w stawie. Dlatego też nigdy nie miałam pełnej jasności co do kierunku, w którym zmierzam. W tej książce również splatają się prowadzące w rozmaitych kierunkach ścieżki, łączące sztukę performansu, odtworzenia amerykańskiej wojny secesyjnej, teorię performansu, wydarzenia teatralne, fotografię, rzeźbę i rozmaite odmiany „sztuki żywej”. U źródeł moich badań znajdują się pytania o czasowość, typową dla odtworzeń, intermediów, czasu synkopowanego i działań teatralnych oraz ich współ(nie)ożywienia, by posłużyć się terminem inter(in)animation Freda Motena i Johna Donne’a. Z różnych powodów tekst, którym otwieram tę książkę, pod wieloma względami nie przypomina przedmowy. Przede wszystkim dlatego, że – w większym stopniu niż kolejne rozdziały – rozwija się kalejdoskopowo, przemierzając przecinające się ścieżki, dotyka wielu czasów, rozmaitych miejsc i nakładających się na siebie dziedzin nauki. Gdyby ktoś chciał znaleźć jakiś punkt orientacyjny czy kierunkowskaz, okazałoby się nim zapewne doświadczenie odtworzenia (tak w ponownie zrealizowanym dziele sztuki, jak w jeszcze raz odegranej wojnie) jako intensywny, ucieleśniony wgląd w powtórzenie czasu, w jego pojawienie się kolejny raz. W tym sensie wspólnym mianownikiem wszystkich analiz w tej książce jest badanie afektu jako formy poznania (w rozdziale czwartym nazywam to trudem życia), a także typowe dla tej procedury obietnice i pułapki. [ze strony wydawnictwa]
020
%a 9788381381659
080
%a 7.038.53
080
%a 7.01
100
%a Schneider, Rebecca
245
%a Pozostaje performans /
260
%a Kraków : %b Wydawnictwo Księgarnia Akademicka, %c 2020.
300
%a 401, [7] stron, [8] stron tablic : %b fotografie ;%b fotografie ; %c 21 cm.
490
%a Interpretacje ; %v 86%v 86
504
%a Bibliografia na stronach 365-390. Indeks.%a Bibliografia na stronach 365-390. Indeks.
520
%a Poszłam na wojnę secesyjną. Nie wybrałam się jednak do archiwum, choć to najbardziej wskazana droga dla badacza, którego zajmuje historia. Zainteresowana powrotami historii w teatrze, poszłam przyjrzeć się bitwom, wystawianym w ponowionym czasie, wykoślawionym niczym kość wyłamana w stawie. Dlatego też nigdy nie miałam pełnej jasności co do kierunku, w którym zmierzam. W tej książce również splatają się prowadzące w rozmaitych kierunkach ścieżki, łączące sztukę performansu, odtworzenia amerykańskiej wojny secesyjnej, teorię performansu, wydarzenia teatralne, fotografię, rzeźbę i rozmaite odmiany „sztuki żywej”. U źródeł moich badań znajdują się pytania o czasowość, typową dla odtworzeń, intermediów, czasu synkopowanego i działań teatralnych oraz ich współ(nie)ożywienia, by posłużyć się terminem inter(in)animation Freda Motena i Johna Donne’a. Z różnych powodów tekst, którym otwieram tę książkę, pod wieloma względami nie przypomina przedmowy. Przede wszystkim dlatego, że – w większym stopniu niż kolejne rozdziały – rozwija się kalejdoskopowo, przemierzając przecinające się ścieżki, dotyka wielu czasów, rozmaitych miejsc i nakładających się na siebie dziedzin nauki. Gdyby ktoś chciał znaleźć jakiś punkt orientacyjny czy kierunkowskaz, okazałoby się nim zapewne doświadczenie odtworzenia (tak w ponownie zrealizowanym dziele sztuki, jak w jeszcze raz odegranej wojnie) jako intensywny, ucieleśniony wgląd w powtórzenie czasu, w jego pojawienie się kolejny raz. W tym sensie wspólnym mianownikiem wszystkich analiz w tej książce jest badanie afektu jako formy poznania (w rozdziale czwartym nazywam to trudem życia), a także typowe dla tej procedury obietnice i pułapki. [ze strony wydawnictwa]
648
%a 1901-2000
648
%a 1945-1989
648
%a 1989-2000
648
%a 2001-
650
%a Czas
650
%a Fotografie
650
%a Performance
650
%a Rekonstrukcje historyczne (widowiska)
650
%a Sztuka
650
%a Teatr
655
%a Opracowanie
700
%a Borowski, Mateusz %e Tłumaczenie
700
%a Sugiera, Małgorzata %e Tłumaczenie
710
%a Księgarnia Akademicka (Kraków)
920
%a 978-83-8138-165-9 (oprawa miękka)
920
%z 978-83-8138-295-3 (PDF)

Dostępne egzemplarze

1.
Numer inwentarzowy: 35845
Sygnatura: IT 35845 / C4.5.20
Status: Do czytelni