Autor
Auden, Wystan Hugh (1907-1973)
Nowak, Piotr (1966- ). Redaktor
Serafin, Andrzej (1980- ). Redaktor
Byrska, Magdalena Redaktor
Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego
Miejsce wydania
Warszawa :
Wydawnictwo
Fundacja Augusta Hrabiego Cieszkowskiego,
Numer wydania
Wydanie pierwsze.
Objętość
911, [1] strona ;
Seria
Biblioteka Kwartalnika "Kronos"
Hasła przedmiotowe
Hezjod
Dramat grecki 5 w. p. n. e.
Informacje dodatkowe
Oresteja. Trylogia tragiczna. Ajschylos przeł. Stefan Srebrny
Ptaki przeł. Stefan Srebrny Arystofanes
Streszczenie
Grecy nauczyli nas nie tyle myśleć, gdyż wszystkie ludzkie istoty zwykły to robić, ile myśleć o myśleniu i stawiać takie pytania, jak: co myślę? co ta czy tamta osoba albo jeszcze inni ludzie myślą? w jakiej kwestii zgadzamy się lub nie zgadzamy? i dlaczego? I nie tylko nauczyli nas stawiać pytania o myślenie, lecz także odkryli, jak zamiast udzielać bezpośrednich odpowiedzi, zakładać pewną możliwość, a następnie badać jej konsekwencje.
Jeżeli niektóre pytania Greków zostały przez nich nieodpowiednio postawione, a udzielone na nie odpowiedzi okazały się błędne, nie ma to większego znaczenia. Gdyby cywilizacja grecka nigdy nie istniała, moglibyśmy lękać się Boga, odnosić się sprawiedliwie do naszych bliźnich, moglibyśmy uprawiać sztuki, a nawet nauczyć się obsługiwać stosunkowo proste urządzenia. A jednak bez Greków nigdy nie stalibyśmy się w pełni świadomi, co należy rozumieć tak, że nigdy nie nauczylibyśmy się być pełnymi – na dobre i na złe – ludźmi. [ze strony wydawnictwa]
100
%a Auden, Wystan Hugh
%d (1907-1973)
245
%a Antologia grecka /
260
%a Warszawa :
%b Fundacja Augusta Hrabiego Cieszkowskiego,
%c 2020.
300
%a 911, [1] strona ;
%c 24 cm.
490
%a Biblioteka Kwartalnika "Kronos"
505
%r Ajschylos%r przeł. Stefan Srebrny
%t Oresteja. Trylogia tragiczna.
505
%r Arystofanes
%t Ptaki%t przeł. Stefan Srebrny
520
%a Grecy nauczyli nas nie tyle myśleć, gdyż wszystkie ludzkie istoty zwykły to robić, ile myśleć o myśleniu i stawiać takie pytania, jak: co myślę? co ta czy tamta osoba albo jeszcze inni ludzie myślą? w jakiej kwestii zgadzamy się lub nie zgadzamy? i dlaczego? I nie tylko nauczyli nas stawiać pytania o myślenie, lecz także odkryli, jak zamiast udzielać bezpośrednich odpowiedzi, zakładać pewną możliwość, a następnie badać jej konsekwencje.
Jeżeli niektóre pytania Greków zostały przez nich nieodpowiednio postawione, a udzielone na nie odpowiedzi okazały się błędne, nie ma to większego znaczenia. Gdyby cywilizacja grecka nigdy nie istniała, moglibyśmy lękać się Boga, odnosić się sprawiedliwie do naszych bliźnich, moglibyśmy uprawiać sztuki, a nawet nauczyć się obsługiwać stosunkowo proste urządzenia. A jednak bez Greków nigdy nie stalibyśmy się w pełni świadomi, co należy rozumieć tak, że nigdy nie nauczylibyśmy się być pełnymi – na dobre i na złe – ludźmi. [ze strony wydawnictwa]
655
%a Dramat grecki
%y 5 w. p. n. e.
700
%a Nowak, Piotr
%d (1966- ).
%e Redaktor
700
%a Serafin, Andrzej
%d (1980- ).
%e Redaktor
700
%a Byrska, Magdalena
%e Redaktor
700
%a Arystofanes
%e Autor%e Autor
700
%a Ajschylos
%e Autor%e Autor
710
%a Fundacja Augusta hr. Cieszkowskiego