Makaruk, Katarzyna Tłumacz
Tytuł
Białe miasto, czarne miasto : architektura i wojna w Tel Awiwie i Jafie
Miejsce wydania
Warszawa :
Wydawnictwo
Wydawnictwo Filtry,
Objętość
333, [2] strony :
Hasła przedmiotowe
Architektura izraelska
Jafa (Tel Awiw-Jafa ; część miasta)
Streszczenie
Okładka książki Białe miasto, czarne miasto. Architektura i wojna w Tel Awiwie i Jafie Sharon Rotbard
Sharon Rotbard Wydawnictwo: Filtry
historia
„Miasta i opowieści powstają w podobny sposób: zawsze tworzą je zwycięzcy, dla zwycięzców i zgodnie ze świadectwami zwycięzców” – mówi Sharon Rotbard, izraelski architekt, wydawca i pisarz. A potem krok po kroku pokazuje, jak stworzono mit Tel Awiwu, modernistycznego miasta, które powstało na wydmach z „piany fali i chmur”, a zatem z marzenia.
Owszem, bez marzenia i wizji nie byłoby Tel Awiwu. Ale za ich zasłoną dokonało się coś nader realnego i brutalnego – zniszczenie starej Jafy, miasta Arabów, które dziś znamy jako część izraelskiego miasta, w 1949 roku oficjalnie włączoną w obręb metropolii.
Tel Awiw nie tylko wyparł czy wręcz unicestwił arabską Jafę. Konstruując swoją historyczną i architektoniczną tożsamość, także stale się w niej przeglądał. „Białość” izraelskiego miasta, która w 2004 roku zapewniła jej miejsce na liście światowego dziedzictwa UNESCO, ma zatem przynajmniej dwa źródła. Jednym są opiewane w oficjalnych dokumentach tradycje modernistyczne, zwłaszcza ta wywodząca się z Bauhausu, drugim – na zasadzie kontrastu i zaprzeczenia – przemilczana historia i materialna substancja dawnego, arabskiego „miasta na wydmach”.
245
%a Białe miasto, czarne miasto :
%b architektura i wojna w Tel Awiwie i Jafie /
260
%a Warszawa :
%b Wydawnictwo Filtry,
%c 2022.
300
%a 333, [2] strony :
%c 21 cm.
520
%a Okładka książki Białe miasto, czarne miasto. Architektura i wojna w Tel Awiwie i Jafie Sharon Rotbard
Sharon Rotbard Wydawnictwo: Filtry
historia
„Miasta i opowieści powstają w podobny sposób: zawsze tworzą je zwycięzcy, dla zwycięzców i zgodnie ze świadectwami zwycięzców” – mówi Sharon Rotbard, izraelski architekt, wydawca i pisarz. A potem krok po kroku pokazuje, jak stworzono mit Tel Awiwu, modernistycznego miasta, które powstało na wydmach z „piany fali i chmur”, a zatem z marzenia.
Owszem, bez marzenia i wizji nie byłoby Tel Awiwu. Ale za ich zasłoną dokonało się coś nader realnego i brutalnego – zniszczenie starej Jafy, miasta Arabów, które dziś znamy jako część izraelskiego miasta, w 1949 roku oficjalnie włączoną w obręb metropolii.
Tel Awiw nie tylko wyparł czy wręcz unicestwił arabską Jafę. Konstruując swoją historyczną i architektoniczną tożsamość, także stale się w niej przeglądał. „Białość” izraelskiego miasta, która w 2004 roku zapewniła jej miejsce na liście światowego dziedzictwa UNESCO, ma zatem przynajmniej dwa źródła. Jednym są opiewane w oficjalnych dokumentach tradycje modernistyczne, zwłaszcza ta wywodząca się z Bauhausu, drugim – na zasadzie kontrastu i zaprzeczenia – przemilczana historia i materialna substancja dawnego, arabskiego „miasta na wydmach”.
650
%a Architektura izraelska
650
%a Budownictwo miejskie
651
%a Tel Awiw-Jafa (Izrael)
651
%a Jafa (Tel Awiw-Jafa ; część miasta)
700
%a Makaruk, Katarzyna
%e Tłumacz
710
%a Wydawnictwo Filtry
920
%a 978-83-964408-4-6 :