Tytuł
Ziemianki : co panie z dworów łączyło z chłopkami
ISBN
978-83-67790-91-8 (oprawa twarda)
Miejsce wydania
Warszawa :
Numer wydania
Wydanie pierwsze.
Objętość
261, [3] strony :
Hasła przedmiotowe
Szkoła Żeńska Gospodarstwa Wiejskiego (Nałęczów)
Towarzystwo Zjednoczonych Ziemianek
Nałęczów (woj. lubelskie, pow. puławski, gm. Nałęczów)
Informacje dodatkowe
Bibliografia na stronach 241-[247].
Słowa kluczowe
Edukacja i pedagogika
Streszczenie
Postępowe dobrodziejki czy strażniczki patriarchatu? Szkoła w Nałęczowie, działająca w pierwszej połowie XX wieku, wpisuje się w ostatni rozdział historii polskiego ziemiaństwa. W prowadzonej przez ziemianki placówce nauczano kobiety z różnych klas - choć w założeniu przede wszystkim chłopki - fachowego prowadzenia gospodarstwa. Marta Strzelecka rozmawia z rodzinami nauczycielek pracujących niegdyś w nałęczowskiej szkole oraz z dziećmi i krewnymi absolwentek, zgłębia archiwa, międzywojenną prasę, prace naukowe i zastanawia się, jak układały się relacje między ziemiankami i chłopkami i jakie znaczenie miały starania pań z dworów, by zbliżyć do siebie włościanki. "Ziemianki" opisują, jak rozwijał się system edukacji kobiet w Polsce, jak zmieniało się postrzeganie roli pani domu, osoby wolnej i samodzielnej, oraz jak w ówczesnej rzeczywistości kobiety wspierały się wzajemnie. I jak dużo my, w kolejnych pokoleniach, możemy mieć wspólnego z tamtymi córkami, żonami, partnerkami czy kobietami wybierającymi życie bez mężczyzn. Opowieść o dawnych podziałach klasowych i wyboistej drodze do emancypacji. [opis wydawcy]
245
%a Ziemianki :
%b co panie z dworów łączyło z chłopkami /
260
%a Warszawa :
%b Marginesy,
%c 2023.
300
%a 261, [3] strony :
%b faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ;
%c 22 cm.
504
%a Bibliografia na stronach 241-[247].
520
%a Postępowe dobrodziejki czy strażniczki patriarchatu? Szkoła w Nałęczowie, działająca w pierwszej połowie XX wieku, wpisuje się w ostatni rozdział historii polskiego ziemiaństwa. W prowadzonej przez ziemianki placówce nauczano kobiety z różnych klas - choć w założeniu przede wszystkim chłopki - fachowego prowadzenia gospodarstwa. Marta Strzelecka rozmawia z rodzinami nauczycielek pracujących niegdyś w nałęczowskiej szkole oraz z dziećmi i krewnymi absolwentek, zgłębia archiwa, międzywojenną prasę, prace naukowe i zastanawia się, jak układały się relacje między ziemiankami i chłopkami i jakie znaczenie miały starania pań z dworów, by zbliżyć do siebie włościanki. "Ziemianki" opisują, jak rozwijał się system edukacji kobiet w Polsce, jak zmieniało się postrzeganie roli pani domu, osoby wolnej i samodzielnej, oraz jak w ówczesnej rzeczywistości kobiety wspierały się wzajemnie. I jak dużo my, w kolejnych pokoleniach, możemy mieć wspólnego z tamtymi córkami, żonami, partnerkami czy kobietami wybierającymi życie bez mężczyzn. Opowieść o dawnych podziałach klasowych i wyboistej drodze do emancypacji. [opis wydawcy]
610
%a Szkoła Żeńska Gospodarstwa Wiejskiego (Nałęczów)
610
%a Towarzystwo Zjednoczonych Ziemianek
650
%a Emancypacja kobiet
650
%a Treści kształcenia
651
%a Nałęczów (woj. lubelskie, pow. puławski, gm. Nałęczów)
692
%x Edukacja i pedagogika
710
%a Wydawnictwo Marginesy
920
%a 978-83-67790-91-8 (oprawa twarda)