okładka

Ziemianki : co panie z dworów łączyło z chłopkami

Strzelecka, Marta, Wydawnictwo Marginesy

Rok wydania: 2023.

Szkoła Żeńska Gospodarstwa Wiejskiego (Nałęczów), Towarzystwo Zjednoczonych Ziemianek, Emancypacja kobiet, Filantropia, Kobieta, Szkoły zawodowe, Szkoły żeńskie, Treści kształcenia, Ziemiaństwo, Nałęczów (woj. lubelskie, pow. puławski, gm. Nałęczów), Polska, Opracowanie, 1901-2000, 1901-1914, 1918-1939

Autor
Strzelecka, Marta
Wydawnictwo Marginesy
Tytuł
Ziemianki : co panie z dworów łączyło z chłopkami
ISBN
978-83-67790-91-8 (oprawa twarda)
Miejsce wydania
Warszawa :
Wydawnictwo
Marginesy,
Rok wydania
2023.
Numer wydania
Wydanie pierwsze.
Objętość
261, [3] strony :
Rozmiary
22 cm.
Hasła przedmiotowe
Szkoła Żeńska Gospodarstwa Wiejskiego (Nałęczów)
Towarzystwo Zjednoczonych Ziemianek
Emancypacja kobiet
Filantropia
Kobieta
Szkoły zawodowe
Szkoły żeńskie
Treści kształcenia
Ziemiaństwo
Nałęczów (woj. lubelskie, pow. puławski, gm. Nałęczów)
Polska
Opracowanie
1901-2000
1901-1914
1918-1939
Informacje dodatkowe
Bibliografia na stronach 241-[247].
Słowa kluczowe
Edukacja i pedagogika
Streszczenie
Postępowe dobrodziejki czy strażniczki patriarchatu? Szkoła w Nałęczowie, działająca w pierwszej połowie XX wieku, wpisuje się w ostatni rozdział historii polskiego ziemiaństwa. W prowadzonej przez ziemianki placówce nauczano kobiety z różnych klas - choć w założeniu przede wszystkim chłopki - fachowego prowadzenia gospodarstwa. Marta Strzelecka rozmawia z rodzinami nauczycielek pracujących niegdyś w nałęczowskiej szkole oraz z dziećmi i krewnymi absolwentek, zgłębia archiwa, międzywojenną prasę, prace naukowe i zastanawia się, jak układały się relacje między ziemiankami i chłopkami i jakie znaczenie miały starania pań z dworów, by zbliżyć do siebie włościanki. "Ziemianki" opisują, jak rozwijał się system edukacji kobiet w Polsce, jak zmieniało się postrzeganie roli pani domu, osoby wolnej i samodzielnej, oraz jak w ówczesnej rzeczywistości kobiety wspierały się wzajemnie. I jak dużo my, w kolejnych pokoleniach, możemy mieć wspólnego z tamtymi córkami, żonami, partnerkami czy kobietami wybierającymi życie bez mężczyzn. Opowieść o dawnych podziałach klasowych i wyboistej drodze do emancypacji. [opis wydawcy]
020
%a 9788367790918
100
%a Strzelecka, Marta
245
%a Ziemianki : %b co panie z dworów łączyło z chłopkami /
250
%a Wydanie pierwsze.
260
%a Warszawa : %b Marginesy, %c 2023.
300
%a 261, [3] strony : %b faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; %c 22 cm.
504
%a Bibliografia na stronach 241-[247].
520
%a Postępowe dobrodziejki czy strażniczki patriarchatu? Szkoła w Nałęczowie, działająca w pierwszej połowie XX wieku, wpisuje się w ostatni rozdział historii polskiego ziemiaństwa. W prowadzonej przez ziemianki placówce nauczano kobiety z różnych klas - choć w założeniu przede wszystkim chłopki - fachowego prowadzenia gospodarstwa. Marta Strzelecka rozmawia z rodzinami nauczycielek pracujących niegdyś w nałęczowskiej szkole oraz z dziećmi i krewnymi absolwentek, zgłębia archiwa, międzywojenną prasę, prace naukowe i zastanawia się, jak układały się relacje między ziemiankami i chłopkami i jakie znaczenie miały starania pań z dworów, by zbliżyć do siebie włościanki. "Ziemianki" opisują, jak rozwijał się system edukacji kobiet w Polsce, jak zmieniało się postrzeganie roli pani domu, osoby wolnej i samodzielnej, oraz jak w ówczesnej rzeczywistości kobiety wspierały się wzajemnie. I jak dużo my, w kolejnych pokoleniach, możemy mieć wspólnego z tamtymi córkami, żonami, partnerkami czy kobietami wybierającymi życie bez mężczyzn. Opowieść o dawnych podziałach klasowych i wyboistej drodze do emancypacji. [opis wydawcy]
610
%a Szkoła Żeńska Gospodarstwa Wiejskiego (Nałęczów)
610
%a Towarzystwo Zjednoczonych Ziemianek
648
%a 1901-2000
648
%a 1901-1914
648
%a 1918-1939
650
%a Emancypacja kobiet
650
%a Filantropia
650
%a Kobieta
650
%a Szkoły zawodowe
650
%a Szkoły żeńskie
650
%a Treści kształcenia
650
%a Ziemiaństwo
651
%a Nałęczów (woj. lubelskie, pow. puławski, gm. Nałęczów)
651
%a Polska
655
%a Opracowanie
692
%x Edukacja i pedagogika
710
%a Wydawnictwo Marginesy
920
%a 978-83-67790-91-8 (oprawa twarda)