okładka

Notesy 1942-2016 : wybór. T. 4, 2000-2016

Wajda, Andrzej (1926-2016), Lubelski, Tadeusz Opracowanie Przypisy, Morstin, Agnieszka Opracowanie Przypisy, Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas

Rok wydania: 2024.

Wajda, Andrzej (1926-2016) (1926-2016), Film polski, Reżyserzy polscy, Teatr polski, Polska, Dzienniki, Wydawnictwo źródłowe, 1901-2000, 1989-2000, 2001-

Autor
Wajda, Andrzej (1926-2016)
Lubelski, Tadeusz Opracowanie Przypisy
Morstin, Agnieszka Opracowanie Przypisy
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas
Tytuł
Notesy 1942-2016 : wybór. T. 4, 2000-2016
ISBN
978-83-242-3596-4 (Universitas ; t. 4 ; oprawa miękka) : zł 300 (t. 1-4)
Miejsce wydania
Kraków :
Wydawnictwo
Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha : Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas,
Rok wydania
2024.
Objętość
701, [2] strony :
Rozmiary
24 cm.
UKD
791.071.1(438)
792.071.1(438)
929-051(438)"20"
Informacje dodatkowe
Indeks nazwisk tomów 1-4. Indeks nazwisk tomów 1-4.
Książka dostępna także jako e-book.
Współfinansowanie: Stowarzyszenie Filmowców Polskich Współfinansowanie: Stowarzyszenie Filmowców Polskich
Hasła przedmiotowe
Wajda, Andrzej (1926-2016) (1926-2016)
Film polski
Reżyserzy polscy
Teatr polski
Polska
Dzienniki
Wydawnictwo źródłowe
1901-2000
1989-2000
2001-
Słowa kluczowe
Historia
Kultura i sztuka
Streszczenie
Andrzej Wajda (6.03.1926 – 9.10.2016) zaczął swoje codzienne notatki w kalendarzyku na rok 1942. Po kilkuletniej przerwie regularne zapisy w notesach prowadził od września 1948 roku, coraz częściej uzupełniając je rysunkami, i czynił to niemal do samej śmierci. Prawie siedemdziesiąt lat systematycznej diarystyki – dokonanie bezprecedensowe! Początkowo te odręczne notatki służyły mu głównie do roboczego zapisywania bieżących pomysłów, stopniowo zaczął je traktować jako pozostawianie świadectwa, aż stały się nieodzownym nawykiem. Wajda nie ćwiczył się w pisaniu, lecz pisał tak, jak żył – pracując nad sobą, by móc być twórcą. W toku lektury tych czterech tomów poznajemy go innego niż wtedy, gdy byliśmy jego widzami. Otrzymujemy zaproszenie na poligon ćwiczebny ich Autora, gdzie odbywa on nieustanne manewry i projektuje kolejne strategie twórcze, planuje wypowiedzi, ale też rejestruje wszystko, co go spotyka, od rozmów z ludźmi, przez obejrzane wystawy i przeczytane lektury, po sny z ostatniej nocy. Czytając wpisy z kolejnych dekad, obserwujemy, jak z wchodzącego w życie pod ciśnieniem perswazji ideologicznej młodzieńca Wajda przeradza się w autora filmowego, by stać się jednym z najważniejszych artystów swojej epoki.
020
%a 9788324235964
080
%a 791.071.1(438)
080
%a 792.071.1(438)
080
%a 929-051(438)"20"
100
%a Wajda, Andrzej %d (1926-2016)
245
%a Notesy 1942-2016 : %b wybór. %n T. 4, %p 2000-2016 /
260
%a Kraków : %b Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha :%b Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, %c 2024.
300
%a 701, [2] strony : %b faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ;%b faksymilia, fotografie, ilustracje, portrety ; %c 24 cm.
504
%a Indeks nazwisk tomów 1-4.%a Indeks nazwisk tomów 1-4.
520
%a Andrzej Wajda (6.03.1926 – 9.10.2016) zaczął swoje codzienne notatki w kalendarzyku na rok 1942. Po kilkuletniej przerwie regularne zapisy w notesach prowadził od września 1948 roku, coraz częściej uzupełniając je rysunkami, i czynił to niemal do samej śmierci. Prawie siedemdziesiąt lat systematycznej diarystyki – dokonanie bezprecedensowe! Początkowo te odręczne notatki służyły mu głównie do roboczego zapisywania bieżących pomysłów, stopniowo zaczął je traktować jako pozostawianie świadectwa, aż stały się nieodzownym nawykiem. Wajda nie ćwiczył się w pisaniu, lecz pisał tak, jak żył – pracując nad sobą, by móc być twórcą. W toku lektury tych czterech tomów poznajemy go innego niż wtedy, gdy byliśmy jego widzami. Otrzymujemy zaproszenie na poligon ćwiczebny ich Autora, gdzie odbywa on nieustanne manewry i projektuje kolejne strategie twórcze, planuje wypowiedzi, ale też rejestruje wszystko, co go spotyka, od rozmów z ludźmi, przez obejrzane wystawy i przeczytane lektury, po sny z ostatniej nocy. Czytając wpisy z kolejnych dekad, obserwujemy, jak z wchodzącego w życie pod ciśnieniem perswazji ideologicznej młodzieńca Wajda przeradza się w autora filmowego, by stać się jednym z najważniejszych artystów swojej epoki.
530
%a Książka dostępna także jako e-book.
536
%a Współfinansowanie: Stowarzyszenie Filmowców Polskich%a Współfinansowanie: Stowarzyszenie Filmowców Polskich
600
%a Wajda, Andrzej %d (1926-2016)%d (1926-2016)
648
%a 1901-2000
648
%a 1989-2000
648
%a 2001-
650
%a Film polski
650
%a Reżyserzy polscy
650
%a Teatr polski
651
%a Polska
655
%a Dzienniki
655
%a Wydawnictwo źródłowe
692
%x Historia
692
%x Kultura i sztuka
700
%a Lubelski, Tadeusz %e Opracowanie%e Przypisy
700
%a Morstin, Agnieszka %e Opracowanie%e Przypisy
710
%a Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha
710
%a Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas
920
%a 978-83-242-3596-4 (Universitas ; t. 4 ; oprawa miękka) : zł 300 (t. 1-4)