okładka

Opakowania czyli Perfumowanie śledzia : o grafice, reklamie i handlu w PRL-u

Jesiołek, Katarzyna

Rok wydania: 2024.

Grafika polska, Grafika użytkowa, Handel, Opakowania, PRL, Przemysł, Witryna sklepowa, Manekiny, Wzornictwo przemysłowe, Polska, Opracowanie, 1901-2000, 1945-1989

dostępne:

1 z 1

Autor
Jesiołek, Katarzyna
Tytuł
Opakowania czyli Perfumowanie śledzia : o grafice, reklamie i handlu w PRL-u
ISBN
978-83-68265-07-1
Miejsce wydania
Warszawa :
Wydawnictwo
Marginesy,
Rok wydania
2024.
Numer wydania
Wydanie pierwsze.
Objętość
431, [1] strona :
Rozmiary
25 cm.
UKD
766(438) 621.798
Hasła przedmiotowe
Grafika polska
Grafika użytkowa
Handel
Opakowania
PRL
Przemysł
Witryna sklepowa
Manekiny
Wzornictwo przemysłowe
Polska
Opracowanie
1901-2000
1945-1989
Streszczenie
Co oznaczała tajemnicza „jedynka” na pudełkach? Kto wymyślił sklep samoobsługowy i jak pojawienie się supersamów w Polsce wpłynęło na wygląd opakowań? Kto zbierał papierki po cukierkach, opakowania po czekoladach albo ustawiał na meblościance piramidy z puszek po napojach? Któż z nas nigdy nie kupił kawy czy landrynek ze względu na puszkę, która będzie miłą dekoracją? Albo kto podczas zjadania czekoladek nie rozważał, czy w pudełku po bombonierce schowa listy czy wstążeczki? Grafika i forma niektórych powojennych opakowań dziś budzi ogromny sentyment. Przywołuje wspomnienie smaku, zapachu, wyjątkowych chwil. Ówczesne opakowania projektowali rodzimi artyści graficy. Ich nazwiska czasem są znane – to malarze, plakaciści, graficy warsztatowi – a czasem brzmią obco. Twórcy opakowań rzadko mieli okazję sygnować swoje projekty, bo czy ktoś zwróciłby uwagę na podpis na pudełku, kopercie płyty czy etykiecie? Katarzyna Jasiołek przekopała się przez tony opakowań. Wszystko po to, by znaleźć odpowiedzi na serię pytań. Kto projektował najlepsze opakowania? Dlaczego słoiki i etykiety dyskwalifikowały nasze towary na zachodnich rynkach? Jak wyglądał skup opakowań i kto mógł liczyć na to, że jego pudełko czy butelka trafi na wystawę w galerii? I czy PRL naprawdę był szary?
020
%a 9788368265071
080
%a 766(438) 621.798
100
%a Jesiołek, Katarzyna
245
%a Opakowania czyli Perfumowanie śledzia : %b o grafice, reklamie i handlu w PRL-u /
250
%a Wydanie pierwsze.
260
%a Warszawa : %b Marginesy, %c 2024.
300
%a 431, [1] strona : %c 25 cm.
520
%a Co oznaczała tajemnicza „jedynka” na pudełkach? Kto wymyślił sklep samoobsługowy i jak pojawienie się supersamów w Polsce wpłynęło na wygląd opakowań? Kto zbierał papierki po cukierkach, opakowania po czekoladach albo ustawiał na meblościance piramidy z puszek po napojach? Któż z nas nigdy nie kupił kawy czy landrynek ze względu na puszkę, która będzie miłą dekoracją? Albo kto podczas zjadania czekoladek nie rozważał, czy w pudełku po bombonierce schowa listy czy wstążeczki? Grafika i forma niektórych powojennych opakowań dziś budzi ogromny sentyment. Przywołuje wspomnienie smaku, zapachu, wyjątkowych chwil. Ówczesne opakowania projektowali rodzimi artyści graficy. Ich nazwiska czasem są znane – to malarze, plakaciści, graficy warsztatowi – a czasem brzmią obco. Twórcy opakowań rzadko mieli okazję sygnować swoje projekty, bo czy ktoś zwróciłby uwagę na podpis na pudełku, kopercie płyty czy etykiecie? Katarzyna Jasiołek przekopała się przez tony opakowań. Wszystko po to, by znaleźć odpowiedzi na serię pytań. Kto projektował najlepsze opakowania? Dlaczego słoiki i etykiety dyskwalifikowały nasze towary na zachodnich rynkach? Jak wyglądał skup opakowań i kto mógł liczyć na to, że jego pudełko czy butelka trafi na wystawę w galerii? I czy PRL naprawdę był szary?
648
%a 1901-2000
648
%a 1945-1989
650
%a Grafika polska
650
%a Grafika użytkowa
650
%a Handel
650
%a Opakowania
650
%a PRL
650
%a Przemysł
650
%a Witryna sklepowa
650
%a Manekiny
650
%a Wzornictwo przemysłowe
651
%a Polska
655
%a Opracowanie
920
%a 978-83-68265-07-1

Dostępne egzemplarze

1.
Numer inwentarzowy: 1148
Sygnatura: 76
Status: Do wypożyczenia

Najczęściej wypożyczane